donderdag 26 februari 2015

Scannen, scannen en ander papierwerk

Copywright; Spencer Platt/Getty Images

Wist je dat een paspoort gewoon 34 pagina's telt? En dat onze paspoorten dus net nieuw zijn en dus al die pagina's gewoon nog leeg... Maar dat ik toch al die pagina's 1 voor 1 moest inscannen? Keer 5!!??
#hethoudtjevandestraat

Terwijl New York op dit moment ondergedompeld is in hevige kou... Houden wij ons nu voornamelijk bezig met; papierwerk!
* alle paspoorten inscannen
* geboorteaktes
* huwelijkscertificaat
* allerhande diploma's
* cv up to date
* vaccinatiebewijs van de jongens (anders mogen ze niet naar school blijkt...)



Het opstellen, afronden en bijschaven van het huurcontract voor ons huis en alles wat daar weer bij komt kijken;
* dat contract dus. check-check-double check of alles daarin wel gedekt is, het voor beide kanten verzekeringstechnisch klopt
* verzekeringen nalopen! Wat hebben we nog nodig en wat kun je opzeggen. Een aantal verzekeringen voor ons huis zijn niet rechtsgeldig wanneer anderen ons huis bewonen. Hoppa streep erdoor dus. (daarentegen moeten we weer een speciale expatverzekering afsluiten voor eventuele schade die wij zouden kunnen aanbrengen in de US)
* energielabel aanvragen voor ons huis
* goedkeuring voor verhuur aan de bank vragen! Zij verstrekken ons immers de hyphotheek en is er dan nog wel genoeg onderpand als wij het huis gaan verhuren.
* aanvragen van Removal-offertes bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in verhuizingen overseas. Om dat te kunnen doen moeten we dus een lijst hebben van alles (!!) wat mee gaat en de kosten daarvan. Welke kast, welke tafel, welk paar schoenen, gereedschap, servies... ja... gewoon... alles!!
* aanvragen van offertes bij aannemers voor de laatste klusjes in en rondom ons huis. We willen het natuurlijk gewoon netjes achterlaten. Zodat het ook geen ramp is dat er de komende 2 jaar niet of nauwelijks onderhoud aan de woning gedaan zal zijn. Een nieuwe schutting rondom de tuin, nieuw afdakje achterin, dat stukje verroeste drager van de overkapping van ons balkon, die ene deur boven waarvan het scharnier niet meer goed is (ja hèhè, deur uit 1935), de voordeur die al tijden klemt...

En dan nog al die dingen die we uit moeten zoeken.
* Hoe zit dat nou precies met je bankrekeningen? Wij zijn straks geen Nederlandse inwoners meer... Gelden dan wel dezelfde regels? Kunnen we alle rekeningen aanhouden of zeggen we er een aantal op? En de spaarrekeningen voor de jongens dan? Zij zijn ook geen inwoners meer, maar hebben wel zo'n spaarplan (na 5 jaar, zoveel rente, na 10 jaar zoveel...)
* oké, geen Nederlands inwoner meer, maar we moeten wel allemaal ziektekosten verzekering blijven houden. Maar dat geeft ons niet genoeg dekking in het buitenland...? We betalen dan dus voooor.......?? Gelukkig worden we bij dit punt al goed geholpen door KPMG die zorgt voor een soort slapende verzekering voor ons allen. Minimale dekking in NL, want dat heb je toch niet nodig. En een aanvullende verzekering speciaal voor Expats.
* Hoe zit dat nou precies met je Kvk inschrijving voor zelfstandige onderneming Jippiejajee! ? Het kan, zolang je een vast adres hebt in Nederland, waar meer gebeurd dan alleen opslag en verzending. Nou gelukkig kan de opslag bij mama thuis, gaat zij verzenden, maar verkopen we ook een aantal van haar eigen spullen, die zij op dat adres maakt, fotografeert en bewerkt. Check! Maar moet zij dan niet ook in het KvK? Of in ieder geval gemachtigd worden voor van alles? Zoeken we uit!

En zo liggen er overal lijstjes... mailen we tig lijstjes op een dag heen en weer ...  is onze dropbox al aardig gevuld met ingescande documenten en hoop ik door de bomen het bos wel te blijven zien! Hoop ik... ;)

Ik zet nog maar even een flinke kop koffie en scan weer vrolijk verder ;)
Keep you posted!